Skalldyrkraft

07.02.2021

Denne er på reker, men du kan bruke det du har. Jeg har oftest reker, men har i krabbeskall når jeg har det. Et tips er å fryse ned skall og ta opp når du har tid, lyst og nok skall til en gryte😊👍.


Ha litt olje i gryten, fres skallene i noen minutter. Kutt en løk og et par gulerøtter og fres det med en liten stund. Hell på vann til det dekker det hele og kok opp. La det småkoke i 30-60 minutter og sil kraften igjennom et dørslag. 


Man kan tilsette mye mer smaker o.l hvis man ønsker, men det velger jeg å ikke gjøre. Bedre å gjøre det når man skal lage en rett av kraften, da er det lettere å tilpasse hva den passer til. 


Nå kan du koke kraften videre hvis du vil for å redusere den, men det gjør ikke jeg. Når kraften har fått kjølt seg ned litt, så heller jeg det over på tomme brusflasker/juiceflasker og fryser det ned til senere. (Det er viktig at kraften får kjølt seg litt, jeg var for ivrig en gang og da smeltet flasken mens jeg helte oppi kraften 😜). 


Jeg har til nå bare brukt det til fiskesuppe, og jeg kan love deg, det blir knall god fiskesuppe med hjemmelaget kraft 😋👌.

Velbekommen!

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang