Ribbe

03.04.2021
Endelig klarte jeg å bli fornøyd med ribben, så her komme fremgangsmåten min. Inspirert av flere oppskrifter deriblant svigermor som lager den beste ribben (Den eneste ribben jeg har likt). 🥰 😊👌


Ribbe: 3 dager før, rut svoren og krydre godt med salt og pepper. Pakk inn i folie og legg den med svoren ned i kjøleskapet.

 Ingredienser: 

Ribbe 

4 gulerøtter 

2 sjalottløk 

 1 neve stangselleri 

 1 neve purreløk 

2,5 dl eplecider (eplejuice) 

Ca. 1 l vann 


Dagen du skal lage den. Sett oven på 240 grader varmluft. Legg ribben med svoren opp i en ildfast form med en avlang, smal klump med aluminiumsfolie under. Kutt opp grønnsakene og putt de i formen sammen med væsken. Ha over aluminiumsfolie, sørg for at det er helt tett og at folien ikke kommer borti svoren. Sett i ovnen i 45 min.

 Etter 45 min. Ta ut ribben, ta av folien og sil av kraften. Sett ovnen ned til 90 grader varmluft og etterfyll formen med vann. 

Kraften du nå tok av lager du saus av og den nye kraften du får, kan du fryse til en annen gang. 

Sett ribben inn igjen i ovnen i 2 timer. Etter 2 timer, skru ovnen opp på 120 grader over og undervarme i 1 time og etter 1 time skru den opp til 240 grader. 

Her startet jeg å koke poteter og lage sausen. Samtidig som jeg fulgte med på svoren innimellom, den poppet sakte men sikkert. Helt helt på slutten gav jeg den ett ekstra puff med varmluft og grillelement, da satt jeg å så på slik at den ikke skulle bli svidd. 

Når du er fornøyd, ta ut ribben og la den hvile mens du koker grønnsakene.

                         Velbekommen!
Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang