Alt i ett, spicy gryterett.

31.01.2021

I dag har jeg laget hjemmelaget gryterett, den tok en litt annen vending enn først planlagt fordi chilien jeg hadde i var sterkere enn jeg hadde sett for meg. Det var egentlig ganske kjekt for da fikk jeg brukt kokosmelken jeg hadde kjøpt inn, men som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til. Jeg har aldri brukt kokosmelk før. Jeg syntes det smakte helt nydelig, så gleder meg til å lage det til familien en dag.

Ingredienser:

1 dl olivenolje

1 gul løk

1 chili (med eller uten frø)

2 store gulerøtter

1 stang av stangselleri

2 store ss tomatpure

2 ss rødvinseddik

5 dl vann

1 fond cup kjøtt (eller en buljongterning)

1 pk. kokosmelk

ca. 1/4 ts pepper

ca. 3/4 ts salt (her må man smake det til litt selv)

400 g kjøttdeig (krydret med paprika og hvitløk- og urte krydder)

2 dl jasmin ris

Det første du gjør er å kutte opp alt som skal i gryten og gjør det klart, så er det bare til å sette i gang.

Finn frem en gryte, og ha i olivenoljen og fres chili og løk på middels varme til løken er blank. Ha så i gulerøtter og selleri og fres videre en liten stund. Ta så i tomatpure og rødvinseddik også dette skal freses litt før da har i vann og buljong. Hvis du bruker buljongterning, vær obs på at de ofte er veldig salt, så smak på sausen før du eventuelt har i ekstra salt. La det hele koke til gulerøttene er møre. I mellomtiden kan du steke kjøttdeigen med paprika og hvitløkskrydder. 

Når det hele har kokt i ca. 15 min så kan du velge om du vil bruke stavmikseren som jeg for å få most grønnsakene eller så har du har du de bare sånn som de er, kommer an på hva du foretrekker. Ha så i kokosmelk, salt og pepper, kjøttdeig og ris. La det småkoke på lav varme. Det hele er ferdig når risen er ferdig kokt. Det tok ganske lang tid, men det kommer an på hvilken ris du bruker. Regn i hvertfall med 40 min. Smak til om du trenger mer krydder.

Serveres som den er eller med salat og hvitløksbagetter eller brød med smør.


Velbekommen! 

Lag din egen hjemmeside gratis! Denne nettsiden ble laget med Webnode. Lag din egen nettside gratis i dag! Kom i gang